Archive for Octombrie, 2010

Octombrie 31, 2010

Cele mai frumoase orase

by: Driver

Dupa 20 de ani de calatorii – profesia m-a ajutat, dar si nebunia – topul personal al oraselor pe care le-am vazut e urmatorul:

1. Paris – pentru ca frumos si cosmopolit. Ca si acum un secol, orasul asimileaza tot. Te vei simti bine acolo indiferent cine esti. Sigur, mai nou, daca nu stai intr-o tabara de romi.

2. Roma – pentru ca a ramas acelasi oras deschis, exuberant, viu. E incarcat de istorie si respira in ritmul sau, parca fara legatura cu restul lumii. Orasul iti da o incredibila si greu de explicat senzatie de libertate.

3. Perugia – pentru ca este opusul Romei, un oras-labirint in care timpul parca s-a oprit in loc. Pe intortocheatele strazi perugine te vei simti transportat inapoi in vremea Renasterii.

4. Viena – pentru ca e vesel si elegant in acelasi timp, cosmopolit, dar si riguros germanic. Viena e la intersectia drumurilor europene si la rascrucea marilor culturi, ortodoxa si catolica, orientala si occidentala. Si se simte.

5. Cernauti – pentru ca aici nu e doar Ucraina, ci si vechiul Imperiu Habsburgic, la fel si Rusia tarilor si, in acelasi timp, imperul sovietic. Parcurile sunt incredibile, strazile seamana uluitor cu cele din Cluj, pastrand si un fin parfum vienez.

Ca orice top personal, nici acesta nu are cum sa fie altfel decat subiectiv. Va rog sa tineti cont de acest lucru.

Anunțuri
Octombrie 31, 2010

Doi barbati iesiti din comun: Grimek si Stanko

by: M. O.

In numeroase interviuri si articole, fostul mare campion John Grimek insista pe faptul ca se pregatea ore in sir, incluzand toate grupele musculare si insistand pe exercitii grele, cu haltera.

5 ore pe zi, toate grupele
Pentru cei mai multi dintre sportivii de azi, pare imposibil. Zilnic, 4 sau 5 ore, toate grupele! Greu de crezut, mai ales ca intre timp in epoca si-a facut loc ideea ca antrenamentul corect e cel fragmentat, cu doua, cel mult trei grupe antrenate la o singura sesiune.
Ei bine, recent s-a ajuns la concluzia ca Grimek este cel care a avut, macar in parte, dreptate. „Antrenamentul fragmentat pe parti ale corpului, antrenate in zile diferite, poate functiona doar in cazul atletilor care abuzeaza de produse farmaceutice. Pentru cei care se pregatesc natural, drumul corect este cel al antrenamentului pentru tot corpul la o singura sesiune, insistand pe exercitiile de baza. Este cea mai buna metoda, dar cei mai multi sunt prea orbiti de teorii ca sa vada adevarul”, spune Bob Whelan.
Un antrenament in care se insista pe genuflexiuni – lui Grimek nu-i placeau, dar le favoriza la in sedintele de pregatire – indreptari, impins din picioare cu bara (umeri) – va fi intotdeuana mai solicitant si va da rezultate. Castigul va fi cel in masa musculara, iar Grimek tocmai prin aceasta a impresionat.
O alta discutie, insa, e cea legata de recuperare. Azi se spune ca dupa un antrenament complet e nevoie de o pauza de cel putin doua zile. Whelan propune doua antrenamente la 7 zile sau chiar doua antrenamente la 10 zile.
Cum reusea Grimek, atunci, sa revina in sala zi dupa zi, reluandu-si o rutina ce pare azi imposibila? O explicatie ar fi ambitia sa iesita din comun. Alta, calitatile sale fizice, rezistenta sa naturala. O fi suficient?

Campionul care a invins orice piedica

Probabil ca da. Pentru a reusi in acele vremuri trebuia sa ai aceste atribute. Este relevant cazul lui Steve Stanko (foto), Mr. America in 1944 si Mr. Univers in 1947, un exemplu formidabil despre cat de departe se poate ajunge chiar si atunci cand soarta iti este potrivnica.
O feblita l-a transformat in invalid, insa Steve nu a cedat. Desi medicii i-au interzis sa faca efort fizic intens, Stanko mergea la sala in carje si efectua toata gama de exercitii posibila din pozitia culcat. In cele din urma, dupa luni de chin, a putut lucra din asezat si, in cele din urma, din picioare!
Ce caracter putea sa aiba un astfel de om? In 1938, cu cateva zile inainte de campionatele nationale de haltere ale SUA, Steve Stanko s-a taiat la mana cu un cutit. Adesea confectiona cu mana lui centuri de antrenament din fasii de piele. Lama a alunecat si i s-a oprit in palma. Taietura a fost oribila si a necesitat multe puncte de sutura. Participarea sa la concurs era imposibila, dar Stanko nu s-a lasat. In timpul competitiei, suturile s-au desfacut, iar rana a inceput sa sangereze abundent. Steve a umplut-o cu ghips si a continuat concursul. Nu numai ca a castigat, ci a stabilits[i un nou record national!
Stanko si Grimek s-au antrenat impreuna, la York. Au avut si un destin asemanator, pana la un punct. Ambii au inceput sa se pregatesca acasa pentru a castiga, ulterior, competitii nationale si internationale de haltere si culturism.

Octombrie 29, 2010

Cea mai nesigura masina din lume

by: Driver
Zero stele la testele de coliziune si titlul neoficial, deloc onorabil, de „cea mai nesigura masina din lume” i-a revenit automobilului chinezesc Geely CK. Indiferent daca a fost testata pentru coliziuni frontale sau laterale, concluzia e una singura: pasagerii au sanse imense sa moara in acest automobil in cazul unui accident.
Testul a fost efectuat de autoritatea sud-americana, Latin NCAP. Mai trebuie spus ca Geely a devenit recent proprietar al marcii Volvo, sinonima cu siguranta!

Octombrie 29, 2010

Zone de risc maxim

by: M. O.
Incheieturile sunt supuse riscului in cazul antrenamentelor cu greutati. Coatele si genunchii se resimt mai intai, adica zonele supuse celor mai mari tensiuni.
Trebuie spus ca, daca muschii pot fi antrenati, articulatiile, desi capata un plus de rezistenta, nu se pot transforma niciodata in cabluri de otel.
Cei care au suferit accidentari la cot sau la genunchi stiu cat de grea e revenirea. A preveni e intotdeauna mai simplu decat a vindeca. Solutiile sunt la indemana oricui. In afara de incalzire, astfel incat muschiul sa ajute articulatiile in perioada de efort maxim, solutia consta in alternarea antrenamentelor. O zi, pregatire pe impins, alta zi, pe tractiune.
Astfel, o zi de antrenament ar include umeri si piept, alaturi de omniprezentul abdomen. O alta zi, spate si bicepsi. Ziua a treia ar trebui rezervata unui antrenament de kettlebells sau unuia aerobic / cardio. Urmeaza tricepsi, picioare, abdomen. Apoi o zi de streatching si rutina se reia. Este un sistem perfect pentru home fitness, dar poate fi experimentat, fara probleme, si la sala.

Octombrie 28, 2010

Cele mai fiabile SUV-uri

by: Driver

Revista franceza Caradisiac a intocmit un top al celor mai fiabile SUV-uri, pe primul loc clasandu-se Honda CR-V.

„Este de referinta din punctul de vedere al fiabilitatii”, sustin francezii, care iau in calcul toata gama de probleme, de la cele electrice, la cele mecanice, in baza rapoartelor de service. Pe locul secund se afla Subaru, cu Forester, vechea generatie. Urmeaza, pe rand, Toyota Land Cruiser, Hyundai Santa Fe si Toyota RAV 4. Topul ii are ca adresanti pe clientii de SUV-uri second hand.

Octombrie 28, 2010

Grupe prioritare in antrenamentul de acasa

by: M. O.

Teoria spune ca nu exista grupe prioritare si grupe neimportante. Totusi, avand ca exemplu antrenamentul de slabire, putem constata ca anumite grupe musculare au nevoie  sa primeasca o importanta sporita.
In ordine, acestea sunt: grupa picioarelor, grupa spatelui, grupa abdomenului, grupa umerilor. Bratele, cu cele trei grupe, bicepsi, tricepsi si antebrate, vin abia la final, dupa piept.
Asadar, grupa numarulul 1 ca importanta e cea a picioarelor. Exercitiile cerute de antrenarea acestei grupe sunt fundamentale, atat pentru constructie, cat si pentru rezistenta.
Genuflexiunile sunt de baza in antrenamentul cu greutati. Ajuta enorm la dezvoltarea masei slabe – musculare – din zona inferioara a corpului, dar implica si alte zone musculare, inclusiv spatele si abdomentul.
Fandarile anterioare. Au un rol decisiv in dezvoltarea musculaturii anterioare a piciorului, dar, ca si genuflexiunile, implica puternic spatele si abdomenul.
Fandarile laterale. Ofera un plus de elasticitare, pe langa avantajele descrise deja la exercitiul anterior.
Aplecarile cu bara (picioarele perfect intinse). Pe langa bicepsul femural, spatele si muschii oblici, alaturi de umeri si de brate, lucreaza intens la acest exercitiu. Ajuta enorm la inlaturarea stratului adipos din zonele laterale, dar si a celui de pe abdomen.
De ce e important sa dezvoltam masa musculara in curele de slabire? Pentru ca, am mai spus-o deja, muschii sunt motorul ce solicita intens combustibil. Iar acest combustibil, in cazul unei diete normale, nu este altul decat grasimea din corp. Nu exista cure de slabire eficiente in lipsa antrenamentului cu greutati! In acest tip de pregatire, corpul devine rapid un eficient consumator de resurse, asadar nu ocoliti halterele si ganterele!
Grupa muschilor spatelui. Se antreneaza, prioritar, prin indreptari cu bara si ramat cu bara. Tractiunile sunt excelente, dar necesita pregatire si, pe de alta parte, o bara de tractiuni nu se poate instala facil acasa. In cazul indreptarilor, alaturi de muschii spatelui intra in functiune majoritatea muschilor mari ai corpului. Este un exercitiu dificil, dar reprezinta, singur, un antrenament aproape complet. Rolul sau in slabire e fundamental. Ramatul ajuta mai mult la dezvoltarea si la izolarea dorsalilor, dar pentru o constructie fizica normala, acest exercitiu e, la randul sau, deosebit de important.
Antrenamentul pentru muschii abdominali, despre care voi vorbi succint, vine abia in esalonul secund ca importanta. Nu veti reusi niciodata sa slabiti daca veti face doar abdomene! Corpul trebuie transformat int-un consumator de grasimi in ansamblul sau.
Antrenamentul pentru piept – cu cele doua exercitii de baza, impins si fluturari cu ganterele, la care se pot adauga, fireste, o sumedenie de alte exercitii – ajuta la inlaturarea grasimii din zona pectorala. Antreneaza in acelasi timp muschii inimii (!). De asemenea, ajuta pe zona fruntala a umerilor si pe cea tricepsilor, unde startul adipos e de regula mult mai usor de inlaturat.
Nu evitati insa nici o grupa musculara. Un antrenament complet e cea mai buna cale pentru a va atinge cat mai rapid obiectivele.

Octombrie 26, 2010

Grimek. „Construit” acasa, slefuit la sala. Rezultat: campion

by: D. B.

Pentru un culturist care alege azi sa se antreneze curat, John Grimek (foto) este, poate, cel mai bun exemplu. Se spune azi ca e imposibil sa lucrezi acasa. Lipsesc motivatia si competitia, induse perfect de mediul de la sala, nu exista un partener de antrenament pe care sa mizezi la exercitiile fortate si nici „cei mari”, de la care sa „furi” meseria.
Ei bine, Grimek a inceput sa se antreneze tocmai acasa, folosind aparatele achizitionate de fratele sau, George. Acesta din urma era un mare fan al pregatirii fizice si a cheltuit o mica avere pe haltere, gantere si pe tot soiul de cabluri si extensoare. Nu rata nici un numar al revistelor de profil, iar juniorul John i-a calcat pe urme. Ambitios peste masura, John Grimek si-a structurat un program bazat pe exercitii de forta, ajungand la sesiuni ce depaseau un total de trei ore pe zi! „Nu am inceput sa ma antrenez ca sa arat bine, ci cu gandul sa castig forta”, avea sa marturiseaca, peste ani, supercampionul.
La 20 de ani, in 1929, a trimis primele fotografii revistelor de specialitate. Nu s-a limitat sa-si umfle muschii in fata aparatului foto, ci a ales cu grija decorul, terenul accidentat al zonei rurale din New Jersey, cu stanci si brazi pe fond, in vreme ce el isi etala fizicul fie ca indian, fie ca arcas ori sulitas.
Acestea i-au atras atentia lui Mark Berry, editor al Strength Magazine, care a decis sa se ocupe mai atent de tanarul Grimek. A fost sansa lui John, care a aparut in mai multe actiuni de promovare a revistei, dar si a lui Berry, ce nu de putine ori a fost acuzat ca l-a folosit pe cowboy-ul din New Jersey ca pe un cobai pentru teoriile sale.
In esenta, ca si Arnold mai tarziu, Berry credea ca prima grija a unui culturist ce tinteste performanta e sa castige cat mai multa masa musculara. David Chapman, unul dintre biografii lui Grimek, sustine ca John a ajuns de la aproximativ 58 de kilograme, inainte de a incepe antrenamentele cu haltere, la un 110, acesta cifra fiind atinsa sub controlul lui Berry. „Slefuita”, acesta masa musculara l-a dus pe Grimek la o greutate de 89 de kilograme in 1940, pentru 1,74 metri inatime, respectiv la un impresionant 47, 8 la brat!
Trebuie spus ca acele 58 de kilograme reprezinta greutatea adolescentului Grimek. Dupa criteriile epocii, un John Grimek adult si moderat activ, dar fara sa fie sportiv de performanta, ar fi trebuit sa aiba 74 de kilograme, la 1,74 metri. Fata de acesta cifra rezulta un castig de 36 de kilograme de muschi, in perioada sa maxima. Cifra este impresionanta. L-a si ajutat sa castige „Mister Olympia”.
Doctorul Ziegler nu pusese la punct Dianabolul, substanta magica a culturistilor de mai tarziu.

Octombrie 25, 2010

Mister Olympia 2010. Rezultate

by: M. O.

Jay Cutler nu are rival in momentul de fata. Imaginile spun totul.

Merita sa ne amintim insa si de alti castigatori ai competitiei.

Octombrie 24, 2010

Istoria dopajului. De la alcool la amfetamine

by: M. O.

Alcoolul si chiar sulfatul de stricnina sunt droguri banale fata de noua inventie a anilor ’30, trinitrina. In plina epoca exploziva, ce avea sa fie marcata de conflictele din Asia si de inceputul celui de-Al Doilea Razboi Mondial, japonezii au mizat pe acest derivat al nitroglicerinei. Si a functionat.
In 1932, Olimpiada a fost organizata la Los Angeles, intr-o America lovita de recesiunea economica. Pentru prima data in istoria Jocurilor s-a introdus podiumul de premiere. Iar la problele de inot, acesta a fost dominat autoritar de surprinzatorii japonezi.
Din cele 33 de medalii acordate la natatie, 12 au fost obtinute de niponi: 5 de aur, 5 de argint si doua de bronz. Eroii Japoniei au fost Miyazaki, Kitamura, Tsuruta, Kiyokawa, Kawaishi, Oyokota, Makino, Koike, Irie, Tsumotu si Kawatsu (3), care au fost vertitabile torpile. Nume exotice carora le-a facut fata doar Clarence Crabble (foto), urmasul celebrului Johnny Weissmuller.
Favoriti ai competitiei, americanii au izbutit sa obtina 5 medalii de aur, doua de argint si trei de bronz. Putin pentru orgoliul gazdelor, care si-au propus sa domine autoritar probele de inot. Singurele reactii adverse resimtite de japonezii tratati cu trinitrina au fost scaderea tensiunii arteriale si durerile de cap, care au disparut, inss, in 20 de minute de la incheierea cursei.
1936. An olimpic si borna de start in consumul institutionalizat de substante dopante. Daca pana atunci consumul de „intaritoare” fusese mai degraba ocazional, la Jocurile Olimpice de la Berlin stupefiantele au fost utilizate pe scara larga.
Sportivii germani au fost instiintati ca au obligatia sa castige probele olimpice pentru a demonstra superioritatea ariana. Si li s-a mai spus ca si chimia va munci pentru aceleasi scopuri. Multi au auzit atunci pentru prima data de efedrina si de amfetamine. O serie de medicamente, distribuite ulterior soldatilor aflati pe front, bazate pe efedrina si derivatele sale ori amfetamine au fost numite, generic, „pastilele lui Goring”.
Sportivii au apelat la ele, cresterea performantelor a fost evidenta, nemtii dominand copios Jocurile. Le-a dat o palma tuturor atletul de culoare Jesse Owens, care a ob]inut, curat, medalia de aur in 4 probe!
„Pastilele lui Goering” au ramas insa in scena. Decenii mai tarziu, culturistul Mike Menzer murea subit de inima. Multi au pus acest deces pe seama amfetaminelor!

Octombrie 20, 2010

Noua Dacia: mai mica decat Sandero, fara accesorii inutile si mai ieftina

by: Driver

Philippe Prevel, seful proiectului Logan la nivel mondial, a anuntat ieri ca noua Dacia, ce urmeaza sa apara in cel mult doi ani, va fi mai mica decat Sandero, nu va fi superaccesorizata, insa, in schimb, va fi mai ieftina.
Declaratia nu e intamplatoare. Strategia de lansare a noului model implica crearea unui „orizont de asteptare”, astfel incat momentul aparitiei sa fie considerat un eveniment. Asa s-a intamplat si cu Logan, „hit-ul” Renault.
Dincolo de strategie, cateva aspecte sunt limpezi: vor fi folosite piese din baza comuna a Renault, in vreme ce platforma de lucru va fi cea a actualului Clio. Vor exista doua versiuni, una in trei volume, ce va pastra destule elemente de design de la Sandero, si una in doua, cu un stil „gracil”, menita sa atraga si clientela feminina.
Pretul de baza ar urma sa porneasca de la 4.800 de euro, urmand sa dispuna, potrivit lui Philippe Prevel, „doar de ceea ce soferul are stricta nevoie”. Adica fara aer conditionat, dar cu ABS, ce devine obligatoriu, in vreme ce airbagurile vor fi cel mult doua.