Ce sport alegem? Varsta dicteaza!

by: D. B.

Poate ridica haltere un copil de 5 ani? Da. Insa medicii se vor declara, vehement, impotriva. Efectele negative vor fi mai importante decat cele pozitive. Articulatiile, oasele, sistemul muscular, toate nepregatite pentru acest tip de efort, vor avea de suferit.

Poate ridica haltere un om de 80 de ani? Da. Dar si aici medicii vor avea ceva de spus.

Cel mai bine este ca orice activitate fizica sa fie adaptata varstei. Vorbim aici despre activitati facultative, nu despre sportul de performanta. Asadar, ce este recomandabil?

1. Pentru copii: sporturi de echipa, ce implica sariturile si alergarea. Baschetul si fotbalul, ca si voleiul, fac parte din aeasta categorie. Se recomanda si inotul, cu beneficiile stiute de toata lumea.

2. Pentru adolescenti: sporturi ce favorizeaza alongatia musculara. Merg in continuare foarte bine baschetul, fotbalul, voleiul, pe lista poate sa apara polo pe apa, dar si un sport cu o componenta anaerobica, respectiv ciclismul. Incepand cu varsta de 16 – 17 ani, pe lista poate fi trecut si fitness-ul, efectuat insa cu moderatie. Nu zilnic, ci de cel mult 4 ori pe saptamana.

3. Adulti tineri: aici, orice gen de miscare e binevenita. Culturismul isi face loc pe lista. E chiar recomandat pentru efectele exceptionale asupra sistemului muscular si cardiovascular. De asemenea, ajuta enorm – „nu exista cura de slabire prin sport fara utilizarea greutatilor”, spun specialistii in sport – la mentinerea unei greutati optime. Sporturile de echipa sunt si ele binevenite, insa un adult activ va avea mereu dificultati sa-si lege timpul liber de cel al altora de mai mult de doua ori pe saptamana. Ciclismul, alergarea, fitness-ul sau inotul sunt activitati la indemana.

4. Adulti trecuti de prima tinerete. Sporturile cu greutati sunt in continuare recomandate. Dar e nevoie de mai multa atentie, aparand predispozitia la uzura musculara si articulara. Sesiunile de inot pot fi integrate in programul saptamanal de antrenament. Alergarea, in parc sau pe banda, plimbarile lungi si efortul fizic mediu ca intensitate pot fi trecute pe lista.

5. Seniori. Plimbarile, alergarea si, in special, inotul au efecte benefice asupra organismului. Inotul e o optiune excelenta, articulatiile, de multe ori dureroase la varste inaintate, fiind protejate. Muschii sunt pusi la lucru, la fel si sistemul cardiovascular. Intensitatea trebuie sa fie medie spre scazuta.

Desigur, nici o activitate fizica nu e lipsita de riscuri. Dar, vorba unei reclame, si sa stai in casa e periculos. In cazul unor accidentari, nu ezitati sa mergeti la medic. In spatele unei probleme mici se poate ascunde, vorba lui Murphy, una imensa.

Beneficiile sportului, ca activitate regulata, nu pot fi insa contabilizate.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: