Sportul in stare de betie (IV). Cat alcool are voie sa consume un sportiv?

by: M. O.

Studiile medicale au aratat ca, desi exista si unele efecte benefice, alcoolul este in general toxic pentru sportivi. „Suta” de coniac aduce un aport de 124 kilocalorii, in vreme ce 330 de mililitri de bere, pe langa cele 146 kilocalorii, contin 13 grame de carbohidrati si urme de vitamina B. Un consum moderat de alcool (330 ml de bere sau 150 ml de vin sau 50 ml de tarie pe zi) are efecte benefice asupra sistemului cardiovascular.
La nivelul functiilor cerebrale, alcoolul actioneaza in doua etape. Prima faza duce la o stare de relaxare, chiar de dezinhibare. A doua, „faza rea”, se caracterizeaza prin nervozitate, agresivitate in multe cazuri, si lipsa de concentare.
Este emblematic cazul lui Lucien Gaudin (1886 – 1934, foto jfgajewski.free.fr), cel mai bun scrimer francez din prima parte a secolului trecut. Castigator al 4 medalii olimpice de aur, ultima in 1928, la 42 de ani!, de doua ori campion mondial si o data campion European, Gaudin era un alcoolic cu mari probleme de comportament. In 1928, la Olimpiada de la Amsterdam, francezul si-a atacat violent adversarul, iar meciul a fost intrerupt. Misterul s-a risipit dupa ce in vestiar s-a gasit o sticla de coniac goala. Gaudin exagerase cu „intaritoarele”. S-a retras in 1929, iar in 1934, pe fondul unei depresii severe, s-a sinucis.
Pentru cei care fac ocazional sport, alcoolul este recomandat, insa in cantitati moderate: un pahar sau doua de vin, o bere, 50 ml de tarie pe zi.
„Imbinarea activitatii fizice cu consumul ponderat de alcool este importanta, atat in scaderea riscului unei afectiuni cardiace, cat si in prelungirea sperantei de viata”, sustine prof. Morton Gronbaek de la Institutul Na]ional de Sanatate din Copenhaga, Danemarca. Studiul efectuat de echipa profesorului danez s-a intins pe doua decenii, iar rezultatele au fost publicate la inceputul anului 2008.
In cantitati mari, alcoolul afecteaza grav performanta intelectuala, dar si pe cea fizica. Scade capacitatea de coordonare, echilibrul si viteza de reactie. Se reduc rezistenta generala a organismului si forta musculara. Pe termen lung poate aparea dependenta, care compromite definitiv performanta sportiva.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: